Turvallisuusalan opetusta verkkopainotteisesti
Aloitin tammikuussa suunnittelemaan turvallisuusalan opintoja Ammattiopisto Samiedulle, ja sain selvät askelmerkit tehtävääni: koulutus tulee suunnitella monimuotokoulutukseksi, jotta siihen olisi mahdollisuus osallistua ympäri Suomea. Turvallisuusalan uudet tutkinnon perusteet tulevat sopivasti voimaan 1.8.2022, jonka jälkeen pääsemme aloittamaan uusilla perusteilla turvallisuusalan perustutkinnon Savonlinnassa.
Ensi töikseni aloin perkaamaan läpi uusia tutkinnon
perusteita ja pohtimaan mitä niistä voidaan suorittaa verkkopainotteisesti,
mitkä vaativat työelämässä tapahtuvaa oppimista erityisen paljon ja mitkä
vaativat erityisesti lähiopetusta. Tämän pohjalta laaditaan
toteuttamissuunnitelma tulevista tutkinnon osista, pyrkien painottamaan
opetusta niihin tutkinnon osiin, joita voidaan suorittaa verkkopainotteisesti.
Lisäksi painotetaan niitä tutkinnon osia, joissa osaamista voidaan hankkia
erityisesti työelämässä.
Turvallisuusala hahmotetaan usein niin sanotun ”kovan
turvallisuuden” näkökulmasta, jota perustutkintotasolla edustavat lähinnä
vartijat ja järjestyksenvalvojat. Kuitenkin turvallisuusalan perustutkinto
tarjoaa laajat valmiudet toimia erilaisissa organisaatioiden turvallisuuden
tehtävissä esimerkiksi työsuojelun ja yritysturvallisuuden parissa. Tämän
osaamisen tarve tulee myös jatkuvasti lisääntymään Suomessa, joten päätin
painottaa opetusta erityisesti tähän osaamiseen. Luonnollisesti kuitenkin
vartiointia ja järjestyksenvalvontaa pääsee Samiedullakin opiskelemaan
valinnaisina tutkinnon osina.
Verkko-opinnot
Turvallisuusalan opinnot rakentuvat Samiedun Moodle Pinjan pohjalle. Moodleen rakennetaan jokaisen tutkinnon osan teoriamateriaalit. Teorian opiskelu
rakennetaan mahdollisimman pitkälti ajasta ja paikasta riippumattomaksi
ja yhteiset tapaamiset sekä ohjaushetket järjestetään Teamsin kautta silloin,
kun ne eivät edellytä käytännön tekemistä paikan päällä. Kaikkea ei kuitenkaan
voida verkon varaan rakentaa, mutta turhia lähitapaamisia pyritään minimoimaan
– turvallisuusvalvojille olennaiset taidot, kuten ensiapu ja alkusammutustaidot
luonnollisesti vaativat lähiopetusta.
Turvallisuusalalla olennaista osaamista on vaarojen tunnistaminen ja
riskienhallinta, jossa käytetään usein aivoriihityylisiä menetelmiä. Käytännön
riskienhallintatyössäkin usein ongelmaksi muodostuu riskienhallintaistuntojen
järjestäminen; osallistujat täytyy saada samaan paikkaan samaan aikaan, mikä
muodostaa haasteita yritysmaailmassa. Verkkopainotteinen riskienhallinnan
harjoittelu tukee tulevaisuuden osaamista yritysmaailmassa: Samiedun
turvallisuusvalvojat osaavat toimia riskienhallintaistuntojen vetäjinä
verkkotyökalujen välityksellä.
Riskienhallinnan opettelussa työkaluna käytetään esimerkiksi Padletia, joka
korvaa livetapaamisissa käytetyt muistilaput, ja mahdollistaa
riskienhallintaistunnon jatkamisen vaikka toiselta puolelta maailmaa siitä,
mihin aikaisemmin jäätiin. Lisäksi Padletissa ”muistilaput” ovat varmassa
tallessa, eivätkä huku paperinkeräykseen.
Lumenpudottajan työn vaarojen arviointia Padletin avulla |
Lisäksi erilaisiin ympäristöihin tutustuminen on mahdollista verkon välityksellä esimerkiksi Thinglinkin avulla, jolla voidaan tuottaa opiskelijalle 360-kuva tilasta, johon opiskelija voi itsenäisesti tutustua. Kuvaan voidaan liittää tietoa esimerkiksi erilaisista tilan turvallisuusratkaisuista. Alla on kuva Uudenmaan palo- ja turvapalveluiden väestönsuojasimulaattorista, jolla voidaan tutustua väestönsuojan varusteisiin ja laitteisiin virtuaalisesti.
Virtuaalinen tutustuminen S1-luokan väestönsuojaan |
Verkosta käytäntöön
Kun perusteoria on saatu haltuun verkko-opintojen kautta,
siirtyvät turvallisuusalan opiskelijat käytännön tekemiseen. Käytännön tekeminen
tapahtuu suurimmaksi osaksi työpaikalla turvallisuuden kehittämiseen ja
ylläpitämiseen liittyvissä tehtävissä. Turvallisuuden hallinnassa on tärkeää,
että teoriassa opitut asiat pystytään muokkaamaan eri kohteisiin sopivaksi;
opiskelijat laativat käytännössä vaarojen tunnistamisen verkossa opitulla
tavalla omaan työkohteeseensa, sekä harjoittelevat vaarojen ennaltaehkäisyä
käytännössä tekemällä turvallisuuskävelyitä ja muita tarkastuksia.
Opiskelijan osaamista on tunnistaa käytännön työtehtävässä
työkohteen erityispiirteet, sekä mitoittaa turvallisuustoimenpiteet niille
sopiviksi. Pohjana tälle käytännön työlle toimii opiskelijan teoriaosaaminen –
opiskelijan on tunnistettava yrityksen turvallisuustarpeet ja vastattava niihin
oikealla tavalla, jotta yritys täyttää vähintään turvallisuudelle asetetut lakisääteiset
vaatimukset ja pystyy kehittämään turvallisuustoimintaansa niiden yli.
Käytännön harjoittelua tukevat tehtävät, joita opiskelija
raportoi verkko-oppimisympäristö Moodle Pinjaan. Esimerkiksi suoritetusta
turvallisuuskävelystä ja siinä havaituista turvallisuuspoikkeamista
raportoidaan verkko-oppimisympäristöön, joten työelämässä tarvittavaa
raportointitaitoa tulee harjoiteltua, vaikka opiskelijan työpaikalla ei
olisikaan käytössä turvallisuuden hallintajärjestelmää.
Ilari Saukkonen
turvallisuusalan e-opettaja
eEDU-Verkko-oppimisen kehittäminen (ESR)
Kommentit
Lähetä kommentti