Tuliaisia Xamk:n Digi.peda-seminaarista: Katse kohti digioppimisen tulevaisuutta
Xamk:n E-kampus -yksikkö toteuttaa yhteistyössä muiden
Xamkin toimijoiden kanssa tuttuun tapaan Kurssit kuntoon syksyksi -teemaviikon
Teamsin välityksellä viikolla 20. Perinteeksi muodostuneen teemaviikon
tavoitteena on tarjota ideoita ja tukea Xamk:n opettajille heidän omien
verkko-opintojaksojensa toteuttamiseen ja kehittämiseen. Teemaviikko alkoi
maanantaina 16.5. jo kymmenennen kerran järjestetyllä Digi.peda-seminaarilla.
Tänä vuonna Digi.peda-seminaari tarjosi juhlavuoden kunniaksi katsauksen sekä
menneeseen että tuulahduksen digioppimisen tulevaisuudesta
(tulevaisuuksista).
Verkko-oppiminen vaatii aikaa ja työtä, koska opiskelu on työtä
Digi.peda-seminaari käynnistyi kokeneen digipedagogin, Otavian ideatarhurin, Anne Ronkaan alustuksella. Rongas alusti esityksellään Digipedagogin aarteet ja ansat eilen, tänään ja huomenna päivän paneelikeskustelun ja viritti kuulijat päivän teemojen taajuuksille. Rongas korosti esityksessään dialogin merkitystä, digihyvinvoinnin huomiointia ja jatkuvan oppimisen mahdollistavien opiskelutaitojen jatkuvaa tukemista. Verkko-oppiminen ja -opetus edellyttävät Ronkaan mukaan psykologisen turvallisuuden kokemusta, sillä verkko-oppimisympäristöissä opettaja ja opiskelijat ovat uudella tavalla esillä ja näkyvissä perinteiseen luokkaopetukseen verrattuna. Psykologinen turvallisuus kehittyy luottamuksen kokemuksen kautta. Luottamus puolestaan vaatii kohtaamista, kuuntelua ja yhteisön luomisen eteen tehtävää työtä, joka on opetustyön ydintä.
Kuva: Anne Rongas (CC) |
Kuva: Anne Rongas |
Panelistit digioppimisen tulevaisuuksia hahmottamassa
Anne Ronkaan
esitystä seurasi eEDU-hankkeen projektipäällikön Tommi Pällin luotsaama
paneelikeskustelu, jonka aihe Miltä näyttää (digi)oppimisen
tulevaisuus? herätti pulppuilevaa keskustelua panelistien kesken.
Keskustelemassa olivat puhujavieras Anne Ronkaan lisäksi Xamk:n opetuksen
kehityspäällikkö Sini Jussila, koulutusjohtaja Taija
Pakarinen ja lehtori Taina Lehtonen sekä
opiskelijakunta Kaakon hallituksen puheenjohtaja, yhteisöpedagogiikan
opiskelija Krista Väisänen. Paneelin opettaja- ja opiskelijajäseniä
huolestutti yhteisöllisyyden väheneminen automatisoitujen toteutusten
yleistyessä. Huolensa esittäneet kokivat automatisoitujen kurssien heikentävän
oppimisen laatua ja johtavan pintaoppimisen lisääntymiseen. Panelistit
toivoivat tulevaisuuden digioppimiselta yhteisöllisyyttä, kohtaamisia,
luovuutta ja henkilökohtaistamista. Sini Jussila korosti myös pysähtymistä ja
syventymistä sen äärelle, mikä on olennaista ihmisen ja yhteisön kehittymisen
näkökulmasta.
Tulevaisuuden haasteet ja ongelmat vaativat moniammatillista ja -alaista osaamista, joten digioppimisessakin tulisi muistaa yhteistyö ja yhteisöllisyys, joka ruokkii sekä yksilöiden että yhteisöjen luovaa ongelmanratkaisua. Xamk:n opiskelijajäsen toivoi myös opiskelijoiden antavan aktiivisemmin palautetta opettajilleen verkko-opinnoista ja niiden toteutuksesta. Hän korosti myös opiskelijoiden vastuuta osallistumisessa ja yhteisöllisyyden luomisessa verkko-oppimisympäristöissä. Verkko-oppimisympäristöt ja digitaaliset työvälineet tarjoavat jo runsaasti monipuolisia mahdollisuuksia yhteisölliseen oppimiseen, yhteiseen tiedonrakentamiseen, kokemusten jakamiseen, kysymiseen ja palautteen pyytämiseen sekä vapaamuotoisempaan keskusteluun. Opiskelijakunnan jäsen toivoi opiskelijoilta aktiivisuutta ja rohkeutta kameroiden avaamiseen sekä mikrofonien käyttöön Teams-opetuksessa, jotta verkko-opintojaksojen opettajat alkaisivat hyödyntää enemmän näitä mahdollisuuksia.
Lopuksi panelistit saivat esittää toiveensa tulevaisuudessa katoavasta digioppimiseen liittyvästä piirteestä. Digilaitteiden ja digitaalisten ympäristöjen omnipresenssi on varmaankin osasyynä siihen, miksi panelistit toivoivat digioppimisen tulevaisuudelta aikavarkaiden tunnistamista ja nujertamista. Tekniset ongelmat, turha byrokratia ja erilaiset häiriötekijät työssä vievät aikaa olennaisimmilta työtehtäviltä ja keskittymiseltä.
Selkeys, loogisuus ja jäsennelty toteutus miellyttävät opiskelijoita
Seminaaripäivässä
palkittiin myös vuoden 2021 Digiope ja myönnettiin kunniamainintoja
ansioituneille kurssitoteutuksille ja niiden takana vaikuttaville opettajille.
Xamk:n opiskelijat olivat antaneet äänensä ja perustelut palkittaville
verkkototeutuksille. Palkittujen toteutusten joukossa oli sekä
vasta-aloittaneiden verkko-opettajien että kokeneiden konkareiden opintoja.
Palkitsemisseremoniassa kuultiin opiskelijoiden ja valitsijaraadin perustelut
palkittaville toteutuksille.
Iltapäivällä
seminaariosallistujat pääsivät myös tutustumaan kunniamainintoja saaneiden ja
parhaaksi palkitun toteutuksen rakenteeseen sekä sisältöihin. Kaikkia
palkittuja verkkototeutuksia yhdisti selkeys, loogisuus, aikataulutus, monipuoliset
ja selkeät oppimateriaalit sekä toimiva oppimisen ohjaus. Lisäksi oppijat
kiittelivät mahdollisuutta suorittaa opintoja joustavasti saaden ohjausta
tarvittaessa. Vuoden 2021 Digiopettajaksi valittu lehtori Tiina Rissanen
palkittiin kaksikielisestä (suomi ja englanti), itsenäistesti ja
yhteisöllisesti suoritettavasta, työpaja-muotoisia lähitapaamisia hyödyntävästä
opintojaksostaan Hyvinvointiyrityksen talous. Opiskelijoita miellytti opinnon
toistuva rakenne, oppimateriaalien laadukkuus ja selkeys sekä
työskentelytapojen yhdistely.
Samiedussa
olemme toteuttaneet nyt toista kertaa projektipäällikkökumppanini Tommi Pällin
kanssa yhteistyössä opettajille suunnatun Digipedavalmennuksen. Osallistujat
esittelevät valmennuksen aikana toteuttamiaan opintojaksoja tai opetuskokeiluja
Samiedun henkilöstölle Henkilöstöfoorumeissa. Meillä Samiedussa ei ole ollut
Xamk:n kaltaista Digiope-palkintoa, mutta ehkä verkkototeutusten lisääntyessä
ja yleistyessä voisimme harkita myös omassa oppilaitoksessamme vastaavaa opiskelijoiden
palautteisiin ja arviointeihin perustuvaa huomionosoitusta. Ehkä tällainen
motivoisi opiskelijoitamme aktiiviseen osallistumiseen ja opintojaksojen
kehittämiseen. Opiskelijoilta saatava palaute ja heidän osuvat
perustelunsa ovat kokemusteni mukaan arvostettuja kehittämistyön alulle
saattajia.
Seminaariterveisin,
Sanna Laukkarinen
Kuvat Anne Ronkaan Digi.peda-seminaarissa jakamasta kuva-aineistosta (Anne Rongas, CC-BY-SA).
Kommentit
Lähetä kommentti