Pelillisyyttä ensiavun opetukseen pakopelin keinoin
Osallistuin viime keväänä ja syksyllä HAMK:n
opettajakorkeakoulun järjestämään Gamification-täydennyskoulutukseen. Koulutuksen
teemoja olivat pelipedagogisen käsikirjoituksen laadinta ja toteuttaminen sekä
pelillisyys ja pelipedagogiikka. Kehitimme koulutuksessa eEDU-hankkeen Sanna
Laukkarisen kanssa Seppo.io-alustalle opettajien digipedataitojen kehittämiseen
suunnitellun pelin, josta Sanna on aiemmassa blogikirjoituksessaan
kirjoittanut. Koulutuksessa tapasin Hämeen ammattikorkeakoulussa työskentelevän
opettajan (Katja Holopainen), joka esitteli omana kehittämistehtävänään
ensiaputeemaisen pakopelin. Tästä sain innostuksen jatkojalostaa Katjan peliä,
koska olemme suunnitelleet aiemmin EA-pakopelin kehittämistä Samiedun
opiskelijoille.
Pelin idea ja
toteutus
Ensiavun pakopeli on toteutettu ThingLink-alustalle. Pelialustana toimii
kuva kylästä, jonne on upotettu erilaisia ensiapua vaativia tilanteita. Pelissä
on kolme pelilukkoa ja yksi THE pelilukko, jotka on saatava auki, jotta
pakopelin pääsee pelattua läpi. Pelin materiaaleissa hyödynsin Suomen Punaisen
Ristin ensiavun koulutusmateriaalia, johon oppilaitoksemme on hankkinut
lisenssin. Tämän vuoksi laatimaani versiota pakopelistä voivat hyödyntää vain
ne oppilaitokset, joilla on sopimus Suomen Punaisen Ristin kanssa.
Tein ensimmäisen version pelistä ennen joululomalle jäämistä. Pakopelin
ideoiminen ja kehittäminen imaisi minut täysin mukaansa. Huomasin, että yhtenä
iltana istuin illalla myöhään koneen ääressä. Ideat oli pakko saada heti
konkreettisesti toteutetuksi peliin. Tein peliin kuvapohjia Canvalla, joiden
lisäksi pakopelin tägeihin on piilotettu kuvia erilaisista ensiaputilanteista.
Näistä rakensin erilaisia tehtäviä. Pelissä on esimerkiksi sanaristikko-,
väittämä-, vihje- ja videotehtäviä. Kun oppija on saanut viimeisen THE
pelilukon auki, hän pääsee pelaamaan viimeistä Quizizz-sovelluksella tekemääni
tietovisaa.
Pelin testaus ja jatkokehittäminen
Testasin peliä rakennusalan ja talotekniikan perustutkintoa suorittavilla
opiskelijoilla. Pidin heille lyhyen alkuopastuksen peliin, jonka jälkeen
opiskelijat pelasivat peliä yhden oppitunnin ajan. Opiskelijat oli jaettu
luokassa ryhmiin, joista yksi ryhmä oli opettajan elvytysrasteilla ja muut
ryhmät pelasivat sillä aikaa peliä.
Sain pelin jälkeen hyviä ideoita sen kehittämiseen. Palautteen perusteella
(Kiitos, pojat!) selkeytin pelin ohjeistusta ja järjestin pakopelissä
etenemistä annettuun järjestykseen, vaikka tämä ei olekaan alkuperäisen
pakopelin ideana. Tein pelistä myös ohjeet muille ensiapua opettaville
opettajille.
Peli toi mukavaa vaihtelua ensiapuharjoituksiin ja teoriaopetukseen.
Yhdessä pulmia pohtimalla ja ratkomalla saamme lisää sosiaalista oppimista ja
yhteisöllisyyttä tunneille.
Eeva-Kaisa Laine
eEDU-hanke, opettaja, sosiaali- ja terveysala
Kommentit
Lähetä kommentti