Pelillisyyttä ensiavun opetukseen pakopelin keinoin


 

Osallistuin viime keväänä ja syksyllä HAMK:n opettajakorkeakoulun järjestämään Gamification-täydennyskoulutukseen. Koulutuksen teemoja olivat pelipedagogisen käsikirjoituksen laadinta ja toteuttaminen sekä pelillisyys ja pelipedagogiikka. Kehitimme koulutuksessa eEDU-hankkeen Sanna Laukkarisen kanssa Seppo.io-alustalle opettajien digipedataitojen kehittämiseen suunnitellun pelin, josta Sanna on aiemmassa blogikirjoituksessaan kirjoittanut. Koulutuksessa tapasin Hämeen ammattikorkeakoulussa työskentelevän opettajan (Katja Holopainen), joka esitteli omana kehittämistehtävänään ensiaputeemaisen pakopelin. Tästä sain innostuksen jatkojalostaa Katjan peliä, koska olemme suunnitelleet aiemmin EA-pakopelin kehittämistä Samiedun opiskelijoille.

Pelin idea ja toteutus

Ensiavun pakopeli on toteutettu ThingLink-alustalle. Pelialustana toimii kuva kylästä, jonne on upotettu erilaisia ensiapua vaativia tilanteita. Pelissä on kolme pelilukkoa ja yksi THE pelilukko, jotka on saatava auki, jotta pakopelin pääsee pelattua läpi. Pelin materiaaleissa hyödynsin Suomen Punaisen Ristin ensiavun koulutusmateriaalia, johon oppilaitoksemme on hankkinut lisenssin. Tämän vuoksi laatimaani versiota pakopelistä voivat hyödyntää vain ne oppilaitokset, joilla on sopimus Suomen Punaisen Ristin kanssa. 

Tein ensimmäisen version pelistä ennen joululomalle jäämistä. Pakopelin ideoiminen ja kehittäminen imaisi minut täysin mukaansa. Huomasin, että yhtenä iltana istuin illalla myöhään koneen ääressä. Ideat oli pakko saada heti konkreettisesti toteutetuksi peliin. Tein peliin kuvapohjia Canvalla, joiden lisäksi pakopelin tägeihin on piilotettu kuvia erilaisista ensiaputilanteista. Näistä rakensin erilaisia tehtäviä. Pelissä on esimerkiksi sanaristikko-, väittämä-, vihje- ja videotehtäviä. Kun oppija on saanut viimeisen THE pelilukon auki, hän pääsee pelaamaan viimeistä Quizizz-sovelluksella tekemääni tietovisaa.

Pelin testaus ja jatkokehittäminen

Testasin peliä rakennusalan ja talotekniikan perustutkintoa suorittavilla opiskelijoilla. Pidin heille lyhyen alkuopastuksen peliin, jonka jälkeen opiskelijat pelasivat peliä yhden oppitunnin ajan. Opiskelijat oli jaettu luokassa ryhmiin, joista yksi ryhmä oli opettajan elvytysrasteilla ja muut ryhmät pelasivat sillä aikaa peliä. 

Sain pelin jälkeen hyviä ideoita sen kehittämiseen. Palautteen perusteella (Kiitos, pojat!) selkeytin pelin ohjeistusta ja järjestin pakopelissä etenemistä annettuun järjestykseen, vaikka tämä ei olekaan alkuperäisen pakopelin ideana. Tein pelistä myös ohjeet muille ensiapua opettaville opettajille. 

Peli toi mukavaa vaihtelua ensiapuharjoituksiin ja teoriaopetukseen. Yhdessä pulmia pohtimalla ja ratkomalla saamme lisää sosiaalista oppimista ja yhteisöllisyyttä tunneille. 

Eeva-Kaisa Laine
eEDU-hanke, opettaja, sosiaali- ja terveysala 

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Digipedavalmennuksesta virikkeitä verkko-opetukseen - valmennuksen kynnyksellä (osa 1)

Verkko-oppimisen kehittämistyö uudisti verkko-opetuksen toteutustapoja ja toi verkko-opettajat yhteen

Oppimisen tulevaisuus - palasteltua täsmäsisältöä mikro- ja nanokurssien muodossa