Eloisa e-opettaja esittäytyy ja kertoo kuulumiset Parikkalan lähihoitajien monimuotoryhmästä

Hei,

Tässä esittäytyy digipedagogiikasta kiinnostunut sairaanhoitaja ja terveystieteiden opettaja. Nimeni on Eeva-Kaisa Laine ja olen vaikuttanut Samiedussa vuodesta 2007. Parasta antia työssäni on ollut opiskelijoiden kohtaaminen: ”Jos haluat toisten syttyvän, anna itsesi palaa”. Tämä palo on jatkunut edelleen ja koen, että päästessäni mukaan eEDU-hankkeeseen, olen saanut jatkaa kehitystyötä verkko-oppimismateriaalien ja digipedagogiikan parissa. 

Olen hankkeessa mukana 50%:lla työajastani. Aloitin hankkeessa vuosi sitten marraskuussa 2020. Toisella puolikkaalla teen opetustyötä ja opiskelijoiden työelämässä ohjaamista. Olen kehittänyt hankkeessa verkko-opintojaksoja ja niiden sisältöjä Moodle Pinja –verkko-oppimisympäristöön. Lisäksi olen päässyt tutustumaan erilaisiin aktivoiviin opetusmenetelmiin. Olen ollut mukana mielenkiintoisissa koulutuksissa ja saanut niiden kautta omaan työhön mielenkiintoista oppia.

Monimuodon pilotointia Parikkalassa

Meillä aloitti tammikuussa Parikkalassa lähihoitajien monimuotoryhmä. Opiskelijaryhmässä aloitti reilut parikymmentä innokasta opiskelijaa. Opiskelijoille oli suunniteltu lähipäiviä kaksi kertaa kuussa. Sen lisäksi he opiskelivat verkko-oppimisympäristö Moodle Pinjassa verkkotehtäviä. Opiskelijoilla oli käytös
sään opiskelumateriaalina myös SanomaPron digikirjat ja digiharjoitusmateriaali anatomian, perushoidon ja lääkehoidon osalta. Opettajien laatimat tehtävät ja opiskelumateriaali löytyivät ryhmän omasta kansiosta Teams-ympäristöstä.

Kuvassa on Parikkalan kunnantalo
Opetusryhmä kokoontui Parikkalan kunnantalolla.
Kuva: Eeva-Kaisa Laine


Sain paljon positiivista palautetta opiskelijoilta. Tässä muutamia opiskelijoiden palautteita: ”Kaikki hyvin, opettajan tuki on loistavaa, hyvä opettaja!”, ”Tukimateriaaleja on riittävästi ja apua saa, kun sitä tarvitsee.”, Opetus on ollut todella kannustavaa ja mielekästä.”, ”Opettaja selittää asiat todella selkeästi ja opettajan näyttämät ja Teamsissa jaetut diat ovat ytimekkäät ja selkeät.”, ”Opetus on ollut laadukasta ja opettajana kerrot asiat hyvin kansantajuisesti, kiitos.”, ”Yhteydenpito opettajan kanssa on ollut nopeaa ja vastaukset on saanut nopeasti.”

Myös kehittävää palautetta tuli eri alustojen käyttämisestä. Opiskelijoiden kommentit tästä olivat: ”Ehkä olisi helpompaa, jos kaikki tehtävät olisivat yhdellä alustalla.”, ”SanomaPron digiharjoitukset vie liikaa aikaa ja tietoa ei välttämättä löydy kirjoista. Tietotekniikka antaa haasteita.”

Kokonaisuudessaan pilotointi monimuotokoulutuksessa opiskelevien lähihoitajaopiskelijoiden kanssa onnistui hyvin, vaikka käytännön haasteilta ei voinut aina välttyä. Joskus eteen saattoi sattua päivä, jolloin opella ei kaikki mennyt ihan putkeen (mm. tietotekniset haasteet). Tämän korvasi kuitenkin työskentely innostuneiden ja motivoituneiden opiskelijoiden kanssa. Olemme saaneet hyvän esimerkin siitä, miten verkko-opinnot voi yhdistää lähipäiviin. Tätä tietoa olemme hyödyntäneet, kun olemme suunnitelleet pääsääntöisesti verkossa tapahtuvaa lähihoitajakoulutusta ensi vuodelle.

Kohti uusia haasteita. Tärkeintä ei ole opettaminen, vaan oppimisen mahdollistaminen, myös verkossa ja erilaisissa digitaalisissa ympäristöissä.

Nyt annan kirjoitusvuoron Sannille, joka kuuluu myös meidän eEDU-tiimiin. Anna palaa!

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Digipedavalmennuksesta virikkeitä verkko-opetukseen - valmennuksen kynnyksellä (osa 1)

Verkko-oppimisen kehittämistyö uudisti verkko-opetuksen toteutustapoja ja toi verkko-opettajat yhteen

Oppimisen tulevaisuus - palasteltua täsmäsisältöä mikro- ja nanokurssien muodossa